Senioryoga



Yoga er en skånsom trening for kropp og sjel. Det fantastiske med yoga er at det finnes noe for enhver smak, og du blir aldri for gammel til å prøve. Ved å gå ut fra dine egne forutsetninger og behov, kan du velge hvilke komponenter som fungerer best for deg. Det er på denne måten vi skaper forutsetninger for et sunnere og morsommere liv.

Yoga kan praktiseres både stående, sittende på en stol og liggende. Man arbeider med myke bevegelser, og tar utgangspunkt i hver enkelts forutsetninger sammen med pust og avspenning. Pusteøvelser er en av grunnpilarene i alle former for yoga. Gjennom å puste, kan vi blant annet frigjøre spenninger i kroppen, slappe av mentalt og få tatt seg igjen i både kropp og sjel. Når vi praktiserer yoga ønsker vi å gi slipp på alle prestasjonskrav og ting man "må", hvilket gjør at det kan tilpasses individuelt etter behov og dagsform. Gjennom å lytte til hva du trenger, akkurat her og nå, får du mest mulig ut av yogatreningen og lærer samtidig deg selv å kjenne på en helt ny måte.

Etter som vi blir eldre, er det viktig å opprettholde vår bevegelighet, styrke og balanse for å unngå fall og skader. Disse tre områdene er noe som vi jobber med i yoga. Ikke bare bidrar en forbedret balanse til å unngå fall som leder til skader, skjelettet beskyttes også ved at det styrkes opp samtidig som den muskulære styrken øker. Gjennom en regelmessig yogapraksis kan du lindre, samt forebygge, skader og aldersrelaterte sykdommer. Men yoga er også mye mer enn bare det fysiske, det hander mye om å skape balanse og harmoni mentalt gjennom å finne fokus og bli tryggere på seg selv.

Du trenger ikke være ung og smidig for å praktisere yoga! Alle kan gjøre yoga, enten du er sprek og lever et aktivt liv, har begrenset mobilitet som for eksempel vanskeligheter med å komme deg opp og ned fra gulvet, har søvnproblemer, vansker med å forlate hjemmet eller bare ønsker å kjenne mer ro og avkobling i livet ditt. Kjenn etter hva du trenger, både fysisk og psykisk, og gå ut fra det.

Fordeler med yoga

  • Forbedrer balansen.

  • Kroppens muskler og ledd styrkes, hvilket forebygger skader.

  • Sirkulasjonen i kroppen øker.

  • Kroppens bevegelighet blir større når vi myker opp og strekker musklene.

  • Bidrar til bedre søvn.

  • Skaper fred og ro i kropp og sjel.

  • Kan redusere angst.

  • Gir økt fokus.

Har du blitt nysgjerrig? Sjekk ut vårt yogatilbud for seniorer.



43 visninger0 kommentarer

Siste innlegg

Se alle